elleke.reismee.nl

and back again

Hoi iedereen!

PFOE wat ging alles snel, ik zit nu alweer sinds maandagochtend thuis..

De reis naar Grandpopo en Togo was echt heel erg geslaagd, dus ik heb het echt goed afgesloten op die manier.

Om even nog een hele blog vol te vullen zal ik daar dan nog even wat over vertellen,

we begonnen met z'n drieen, papa, Daphne en ik, zoekend naar een taxi voor Ouidah en Grandpopo, uiteindelijk met hulp van hele lieve mensen hebben we een taxi gevonden en gingen op weg naar Ouidah, daar zou papa het weekend blijven, en Daphne en ik bleven een weekend in Grandpopo.

We kwamen aan in Grandpopo bij het hotel, we werden opgewacht door staff dressed as pirates ( zo staat het ook echt in de lonely planet ghehe) en we zaten in een mooie kamer waar we 2 minuten lopen van het strand afzaten, en het weer was ook echt heeeel lekker, parfait!

die eerste dag hebben we dus ook flink gebruik gemaakt van het strand en daarna nog in het zwembad rondgedobberd, de zee was iets te heftig die dag.

Toevallig waren ze net in de palmbomen naast het zwembad aan het klimmen dus kregen we kokosnoten aan het zwembad (:

We hadden daarvoor aan het strand een jongen ontmoet die natuurlijk een gids was, dus daar hadden we voor de dag erna mee afgesproken.

Precies die dag dat we iets cultureels buiten wilden doen ging het regenen, dat was wel weer jammer, maar we lieten ons niet wegjagen!

we zijn met een pirogue ( houten bootje) over de mono rivier gevaren, een stukje door een mangrove gegaan ( echt heel heel erg mooi trouwens), en daarna zijn we uitgestapt bij een piepklein dorpje die vernoemd is naar de heilige boom daar, Hevé.

het was weer raar om te zien dat mensen echt van niks leven en dan toch best gelukkig zijn, de huisjes zijn van klei en palmtakken, alles is er in de regentijd een groot modderbad omdat er geen asfalt wegen zijn en ze zijn nog helemaal daar vastgeklampt aan de voodoo rituelen, overal stonden offerplaatsjes, een heilige boom ,schilderingen en een deur dat de poort van het dorp voorstelde.

De gids was een rasta, dus daarna hebben we de hele rastacommunity van grandpopo ontmoet en hebben we savonds wat gedronken in de lion bar, de reggae bar die echt prachtig mooi aan het strand ligt en de hele avond mr. marley draait.

Maandag kwam papa naar ons toe en zijn we met zn drieen naar Togo gegaan, alles verliep vlotjes aan de grens en we waren echt zo in Lomé.

We hebben die drie dagen dat we er waren niet heel veel kunnen doen, want de taxi's waren in grève, in staking.. en daardoor waren er weer rellen, en daardoor waren er weer allerlei wegen afgesloten! grrrrrrr.

Gelukkig was er nog Philipine, onze vroegere nanny, zij heeft de drie dagen met ons doorgebracht, en het was echt superleuk, we zijn nog een dag bij haar langs geweest en dat was ook weer heftig, ze leeft met man, soms haar moeder, en haar 2 zoons, waarvan eentje een ongeneeselijke ziekte heeft,in een mini huisje met 2 kamers en buiten de keuken.

Toen we weer teruggingen naar Cotonou, had Philipine voor ons drieen een fles pinda's gekocht: een voor papa en elleke, een voor Daphne en haar familieen eentje voor tante nel hihi.

Donderdag t/m zondag ging heel snel, en zondag was het afscheid best triest, Lino (dochter) moest huilen, Amina ( hulp) moest huilen en daarna begon Danni (zoontje van 3) 'tata je ne veux pas que tu parts.. tata je vais t'accompagner' aaawwww, en daarna begon hij te huilen, dat kon ik echt niet aan joh.

maargoed, nu zit ik alweer in Wageningen, maar het is nog wel even gek.

ik heb in iedergeval 3 superleuke maanden in Benin gehad en ik hoop dat ik nog veel meer van dit soort leuke reizen mag maken!

Edabo ou bien eyzandé

elleke