elleke.reismee.nl

Vrijdag naar Abomey!

Bonsoir everybody!

Nu alweer mn laatste week in Cotonou, ik ga vrijdag naar Abomey toe!

Vorige week was Daphne naar Cotonou gekomen voor koninginnedag en het was heel leuk! Het begon wat formeel, ambassadeur hield een lange speech, Afrikaanse kindjes zongen het volkslied, wat trouwens echt superleuk was, en iedereen die iets met de Nederlandse ambassade te maken had ofzo was er.

Er was kaaaaaaaaaas, bitterballen, jenever, kaassoesjes, taart in de vlag van Nederland en niet te vergeten de haring, maar daar durfde ik niet van te nemen, je moet wel je diarree peil laag proberen te houden he.

Daphne en ik waren eerst pizza gaan eten bij de livingstone, een restaurantje met Europees eten, Westerse moderne muziek, veel blanken en superlekkere pizza's dus.

Toen kwamen we bij het decadente Benin Marina Hotel aan, volgens de lonely planet kun je daar al slapen vanaf 200 euro per nacht, best wel belachelijk.

Maar goed, nu kunnen we zeggen dat we in het Marina hotel geweest zijn! Hihi.

Daphne en ik hebben kennis gemaakt met de burgemeester van Glazoué, een klein plaatsje in het midden van Benin. We hebben zn kaartje, zn nummer en we zijn uitgenodigd om een keer naar Glazoué te komen. Ik moet er wel even bij zeggen dat de burgemeester wel van de jenever hield, ik denk dat hij wel zo'n 10 glazen naar binnen heeft gelurkt haha.

In iedergeval, er zaten allemaal hoge piefen bij, en dat was wel heel grappig om te zien.

Na de receptie bleven de Nederlanders over om nog na te borrelen en nog meer bitterballen, gehaktballen en kaas naar binnen te werken.

We zaten aan tafel met 3 mensen die een privé vliegtuig hadden en daarmee mensen over de hele wereld vlogen, dat was wel erg leuk om hun verhalen te horen. Toevallig zaten er klanten van hen tegenover onze tafel en kregen we ineens 2 flessen champagne op tafel gezet, ik voelde me ineens geen backpack reizende vrijwilliger meer!!

De volgende dag heb ik echt niks gedaan, maar hebben Daphne, Nele (Belgische meisje) en ik pannenkoeken voor het gastgezin gebakken.

Het was echt heel leuk, wel heel warm, maar ze waren superlekker geworden en volgens mij vond iedereen ze lekker, dus dat was mooi!

Zaterdag ben ik samen met Daphne naar een Beninese vriend van haar geweest om te lunchen, en s'avonds ben ik met Nele nog naar een cocktailbar gegaan en dat was ook heel leuk!

Daphne en Nele zijn nu naar Abomey en Bohicon, en ik ga er vrijdag heen.

Ik ben wel benieuwd hoe het is, mijn hostmama zei dat ik een eigen kamer met eigen toilet en douche zou hebben, maar ze wist het niet meer zeker, dus ik reken op niets, dat is beter.

Oja, ik wilde nog even iedereen teleurstellen die naar de pythonfoto in Ouidah vroeg, dat is er niet meer van gekomen!!

We stonden iets te lang bij de souvenirs ( blame it on the Canadians) en toen hadden we alleen nog tijd voor het heilige bos, wat ik trouwens echt heel bijzonder vond!

Dus misschien komt het er nog van, en anders ga photoshop ik er eentje op mn schouders hihi.

Het weeshuis hier wordt trouwens steeds heftiger, ik schrok al dat de ‘tata's' de kinderen sloegen, maar pas gingen ze echt te ver.

Er is een jongentje, en hij is niet helemaal goed, en toen heeft een man van het weeshuis hem voor iedereen klein geslagen, alsof het een beest was (en het jongentje is pas echt 4 of 5 ofzo), liet toen alle andere weeskindjes hem uitlachen en uitjoelen, ik kon er niet tegen om dat te zien en ben toen naar binnen gegaan.

Er is een Belgische non, die heb ik een keer bij de bank ontmoet, en zij komt ook regelmatig naar dat weeshuis en ze wil er als ik weg ben iets van zeggen.

Ze heeft me uitgenodigd om bij haar weeshuis ook een keertje te komen kijken, dus morgen ga ik daar langs.

Oja! de foto's gaan wat moeizaam, het is nog geen een keer gelukt, maar ik blijf het proberen, want ik vind het leuk als jullie allemaal kunnen zien wat ik hier meemaak!

Ik sluit het hierbij af, en ik zou zeggen, niet te hard 5 mei vieren en tot de volgende blog!

Liefs, Elleke xxx

Reacties

Reacties

Yara

Ellekeeeee!
Ik was gister in de stad en ik dacht oe ik ga even langs de Hema om hoi tegen Elleke te zeggen, maar jij was er natuurlijk helemaal niet :( ik mis je wel hoor! Gelukkig klinkt het daar allemaal echt super tof dus mag je blijven ;) anders was ik je op komen halen :P
xxxxxxx
ps! Jij gaat naar lowlands toch?!?! Ik kom er net achter dat two door cinema club onverwachts daar ook gaat optreden! :D

Elly ter Telgte

Hallo Elleke,
Ja, ik moet even reageren hoor. Ik heb net jouw reisverslag zitten lezen en het is zo leuk. Via Daphne horen en lezen we over Elleke. Wat leuk dat jullie elkaar in het zelfde gastgezin ontmoet hebben en het zo klikt.
Goede reis naar Abomey, je hebt vast Daphne's verhaal gehoord over een iet wat volle taxi! Een gezellige tijd samen en met de Beninezen uiteraard.
Hartelijke groet Elly ( moeder van Daphne)

Kevin (Travel Active)

Hi Elleke,

Wat een grappig verhaal over het feestje op de Nederlandse Ambassade. Had inderdaad begrepen dat alle Nederlanders in heel Benin uitgenodigd waren. Lijkt me heel apart bitterballen en haringen in Cotonou...

Wilde je op deze manier alvast een goede reis naar Abomey wensen. Je gaat het hier vast en zeker naar je zin hebben.

Groetjes Kevin (Travel Active)

Bannie

Ghalloooh, ben ik weer (6) na een reactie te hebben gedropt op je eerste verhaal

Zozozo, je begeeft je weer in de hogere kringen, lees ik. Jammer dat er geen middenweg bestaat, maar dat het echt 2 extremen zijn; richbitches vs. de wat minder bedeelden

En ftw, dat verhaal over die tata, djiezus! Maar tata, is dat daar een blanke of de meester of..? Want hier hebben de mocro's het over tata's als het om hollanders gaat. Als dat een hollander was geweest, had ik de klompendans op z'n hoofd gedaan, wat een dickhole. Lijkt me heel moeilijk te zijn geweest voor je, omdat je ook niet weet wat je in zo'n situatie moet doen.

Ook nice om te horen dat je al wat vriendinnen hebt daar!! "Daar kan je de mooie momenten mee delen" my granny told me :)

Heeeeeeeee, ik ga trouwens naar Peru he. Zeer hoogstwaarschijnlijk, en vertrek dan in medio juni. Ik heb er echt superveel zin in, maar dan lopen we elkaar mis want ik kom pas weer begin augustus terug. Ik zie je dan mostlikely op lowlands, (VETTELINEUP!)

Maar blijf me voorlopig maar verrassen met nog meer anekdotes!

Lotso'love!!

PS dit liedje doet me aan jou denken:
http://www.youtube.com/watch?v=cFzwBIRp2rY

Joanne

Hoi lieve schat!

Ik vind het echt zoooo leuk om steeds je verhalen
gedetailleerd te lezen!
Want zo steeds in de smsjes krijg ik steeds maar wat
flarden mee van wat je meemaakt.

Ik vind het echt ontzettend indrukwekkend moet het zijn
om in het 'echt' in een weeshuis rond te lopen...
Moedig van je!
Alles wat je verder allemaal meemaakt en doet,
lijkt wel op een enorm lange vakantie zeg !!
En ik ben blij voor je dat je 'lotgenootjes' hebt gevonden,
want wij kunnen je wel proberen te begrijpen.. Maar zij
begrijpen je echt!

T'amuses bien , ma belle xxxxxxxxx

Marije

Lieve Elleke!
Wat een super leuke verhalen weer! Wat apart om bitterballen en kaas te eten in Benin haha.
Wel raar van die verhalen in het weeshuis, fijn dat die non er iets van wil zeggen.
Ik kom net uit Parijs haha, wat een super vette stad!
Ik sms je morgen eventjes hoe het allemaal gaat daar, heb net je African number gekregen van Joanne haha.

Dikke kus vanuit het nog niet zo zonnige Nederland, xx

Susanne

heeschatje,

wat een ervaringen! sommige super, sommige minder. ik ben bly voor je dat het zo goed uitpakt allemaal.
zelf ben ik nu heeel erg druk met werken ( ik werk nu gewoon soms 6 dagen per week.. )
maarja, England is expensive! ik heb het adres en de naam van mn gastgezin al gehad. dus ik op google maps kyken wat voor een huis het was, en godzijdank is het mooi! geen achterbuurt ofzo.
ik mail je nog wel een keertje, maar voor nu.

GENIET VAN DE TIJD DIE JE HEBT DAAR!

loveyaa (L)

Jantien

Hoi Elleke,

Zo te lezen heb je het daar goed naar je zin en verveel je je niet zoals je je avonturen daar beschrijft. Zelfs de kaas en bitterballen hebben je dus bereikt. Gelukkig maar dat koninginnendag in het repertoire zat. Gold dat ook voor 5 mei (het was hier koud en vgls. Arthur en Stephanie viel het feest in wageningen tegen)? Jammer alleen dat je ervaringen in het weeshuis wat minder zijn. Hoop dat je niet al te vaak met dat soort zaken te maken krijgt de komende tijd. Succes met je overstap naar Abomey. Ben zeer benieuwd naar je volgende verhalen. Hoi je taai. Jantien

Amber van Aalst

Hoi Elleke,
Via wat googelen naar Cotonou ben ik op jouw site terechtgekomen. Ik vertrek in oktober naar Cotonou om daar als au pair te gaan werken, maar ik heb ook plannen om in een weeshuis te gaan werken.
Graag zou ik wat vragen aan je willen stellen, kan dat?
Zou je willen mailen naar ambervanaalst@hotmail.com zodat ik jouw mailadres heb en wat vragen kan stellen?

Groetjes Amber

Florien

Hee Ellebel,

Had je bericht al een tijdje geleden gelezen, maar nu dan ook een reactie vanuit Ede.
Wat leuk dat je ook koninginnedag gevierd hebt, het lijkt me echt leuk om mensen te ontmoeten die met een privé jet de hele wereld overvliegen. Heb je ook van hen een kaartje gekregen? Wie weet wat dat oplevert voor de toekomst ;).
Ik denk niet dat ik het aan zou kunnen als kinderen geslagen worden in een weeshuis, hoe was het weeshuis van de non die je hebt ontmoet? Misschien kun je daar wat betekennen? En waarom gaat zij er pas iets van zeggen als jij weg bent?
Hopelijk gaat het nu nog steeds goed met je Ell!
In ieder geval een dikke zoen,

x Florien

auntie Gerda

Ha lieve nicht,
Hoop dat je al die heerlijkheden hebt kunnen verwerken en dat het goed met je gaat.
Je beschrijft een heel andere opvoedingscultuur dan we hier kennen, vernederend voor het kind zeg!
Daar gelden de rechten van het kind niet? Goed dat je het gemeld hebt bij de non!
5 Mei was best gezellig, wel wat koud maar droog veel muziek en voor elk wat wils, ik heb een 50+ tent ontdekt met puike muziek haha.
Het allerbeste met je, schrijf maar weer gauw, lieve groetjes, Gerda P.

HUGOOOOO

heeey ellie!!!!! wat een super leuke verhalen joh ikz it het met plezier te lezen...wat moet dat allemaal een impact hebben geak...volgende keer gaak met je mee want ik wil ook wel een keer met een kommetje douche en blij zijn met kaas!!! hahaha

xxxx huugje

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active