elleke.reismee.nl

I like CoCoCotonou!!

Lieve, lieve iedereen! Sorry dat het zolang geduurd heeft voordat ik mn tweede blog kon schrijven! Maar ik heb nu een chill internetcafe gevonden met airco en sneller internet hihi. Het is dan weer wel 4 keer zo duur als die andere maar dan heb je ook wat. Het gaat echt goed met me, ik voel me hier in Benin op mn gemak en ik vind Cotonou ook echt een superleuke stad! Ik heb me hier een beetje in de Nederlandse community laten rollen en dat vind ik stiekem ook wel heel leuk. Omdat ik al een poosje niets op de blog gezet heb, zal ik eerst even nog wat algemene dingetjes vertellen, gastgezin, talencursus, eten etc. Maar allereerst een goed verhaal, ik ben gisteren met Marije, (een Nederlandse studente die 5 jaar geleden ook via travel active in Benin zat, en er nu ook weer even op vakantie was), wezen zwemmen, en op de zemijohn terug naar huis kreeg ik mn eerste huwelijksaanzoek, haha! Ik had al gehoord dat ze dat zo heerlijk aan je vragen, maar nog niet zelf meegemaakt, dus dat moest ik echt even vertellen want het was heel erg grappig . Ik begin met het gastgezin, op het blaadje met informatie over het gastgezin stond dat er in het huis in totaal 11 mensen zouden zitten: oma,opa, 4 kinderen, schoonzoon en 4 kleinkinderen. Eigenlijk runnen de oma en opa , pepe en meme, het huis, maar meme slaapt op het dak en eet nooit met ons mee, en pepe zit heel vaak in het dorp omdat hij zich anders verveelt. Het gezin wat er daadwerkelijk woont, bestaat uit een van de dochters van pepe en meme, zij heet Victoire, haar man, hij heet Octave, en hun 4 kinderen , Lino van 14, Prunelle van 5, Daniel (iedereen noemt hem dani) en een babytje, Aiden van 8 maanden, ze is echt een african mama in the making, ze eet echt ALLLLES, echt alles. Er is ook nog een meisje, ik dacht dat ze ook een dochter was, maar zij is de schoonmaakster/ nanny/ kokkin van de familie. Ze wordt wel een beetje als een dochter gezien, maar toch ook weer niet. Ze is wel echt superlief en kookt lekker haha. Ik had trouwens niet gedacht dat het ooit zou kunnen, maar ik ben nu gewend aan le chaleur! Ik heb het gisterennacht ook even koud gehad, en het was echt niet onder de 20 graden ofzo! Mn uitslag is ook helemaal weg en ik heb nu nog maar een paar keer gehad dat ik het echt warm had. Oke, laat ik nu even over het eten hier in Benin beginnen. Hier bij het gastgezin krijgen we elke dag of rijst, of spaghetti, of couscous of pate, en pate is een soort van dikke pudding/klei/ glibberige smakeloze of soms zurige homp. Ik ben er niet weg van in iedergeval. (Gelukkig) heeft mijn mama d’acceuille het opgemerkt en vond ze het zo goed dat ik toch mn bordje pate met prut op had dat ze nu steeds iets anders voor me klaarmaakt, lucky lucky meeee! We eten er altijd tomaten of vinagraite mosterd achtige saus met 2 wortels en 14 rode uien bij. Dat is trouwens best oke, want ik hou heel erg van uien haha. Vlees is hier duur, dus vaak is het vis, we hadden pas een feestmaal, toen zag ik ineens twee tandjes en een kop die op een van Liesjes vriendjes leek, dus ik vragen wat voor vlees me nou aten, ja hoor we zaten knabbel het konijn op te eten. Dat heb ik ook iets lastiger weggekregen omdat zn oogjes me zielig aan zaten te kijken. Groenten en salade krijgen we echt alleen in het weekend, want dat is lastig klaar te maken , je moet het heel erg goed wassen en daarna nog alles snijden. Dat vind ik wel heel jammer, dus steeds als ik uit eten ga neem ik of pizza of salade hihi. Ik heb nu steeds sochtends de talencursus, de eerste week had ik het niet alleen, ik zat met een nigeriaans meisje, ze heet toevallig ook Daphne, net als het andere nederlandse meisje. Ze ging na drie dagen weer terug naar Nigeria, wat wel jammer is want ik kon het wel goed met haar vinden. Ze had nog gebeld dat ze deze week terug zou komen, dus ik ben benieuwd. Ik heb les in op een middelbare school waar ik dus elke dag me door een meute Beninese leerlingen moet wurmen om naar mn lokaaltje te komen. Elke dag heb ik een andere leraar en ik vind ze allemaal aardig. Grammatical op maandag, vocabulaire op dinsdag, Geloof en cultuur op woensdag, schrijfopdrachten op donderdag en luisteren en lezen op vrijdag. Het is best wel intensief want je bent gewoon 3 uur lang bezig om je te concentreren, en mijn concentratieboog is niet erg hoog, dus meestal begin ik ergens over te praten en gaan we discussieren in het frans over een Beninees onderwerp, dat vind ik eigenlijk nog leuker! Brice, mijn contactpersoon heeft geregeld dat ik in de middagen naar een weeshuis kan. Ik vind het erg leuk, maar ook wel heftig. Vorige week werd er bijvoorbeeld een kindje opgehaald voor adoptie, en dat was gillen en janken van alle kanten. Maar het is heel leuk om daar te werken, de eerste keer dat ik er kwam kreeg ik al 5 kinderen op schoot en allemaal luchtkusjes naar me toe geblazen, dan voel je je echt super! Het Belgische meisje, Pauline, is anderhalve week terug, verhuisd naar vrienden die ze hier ontmoet heeft, best logisch, ze legde het uit, ze hebben daar een zwembad en airco en ze hoeft niets te betalen, super super chill. Het Nederlandse meisje, Daphne is dinsdag ( na maandag malariavrij verklaard te zijn!!) naar Abomey verhuisd. Dat vond ik wel jammer want we hebben hier best veel samen gedaan en ze is heel aardig. Maar ze komt donderdag naar Cotonou, dan gaan we via de ambassade koninginnedag vieren, en ik hoorde op een etentje dat de haringen en bitterballen goed zijn aangekomen, dus dat wordt leuk! Gisteren is er nog een Belgisch meisje aangekomen, en niet als Pauline uit Wallonie, maar uit Vlaanderen, dus ze spreekt Nederlands! Ze gaat deze week naar Bohicon, dat is echt heel dichtbij Abomey, waar Daphne nu zit, en ik over 2 weken heen ga, dus dat is wel leuk. Ik denk dat ik hierbij deze blog ga afsluiten, en ik zal er snel weer wat opzetten!! Oja, ik heb net even de lowlands namen bekeken en ik kreeg kriebels overal, supervet! Haha, dan lijkt het net alsof ik in Wageningen zit. ik vind het heel leuk als jullie allemaal reageren, dus doe dat! Veel kusjes en tot de volgende blog!! xxxx

Reacties

Reacties

Marije

Jee Elleke eindelijk weer een berichtje van je!
Het klinkt echt super allemaal, ik ben jaloers op je!
Jammer dat die meisjes weer weg zijn, hoe lang blijf jij nu nog daar?
Jammer van het eten, het klinkt ook niet heel lekker haha. Jouw rouwkost met dipsaus is lekkerder!
En lowlands, daar heb ik zoooo veel zin in! Dan ben je weer lekker terug en gaan we keihard chillen.
Duik maar veel dat internetcafétje in, dan blijven we op de hoogte! :)
Dikke kus, x

Margriet

Maar hoe is het nu afgelopen met die python uit je vorige verhaal? Leuk om je blog te lezen. Stoer allemaal! xxx Margriet

Melody

Hee elleke!
Echt leuk man dat je een blog bij houd
zo blijf ik goed op de hoogte:D
volgens mij heb je het wel goed naar je zin daar het klinkt in ieder geval allemaal super leuk!
En je hebt gewoon al een huwelijksaanzoek gehad:o haha
jammer dat je met 5 mei en koninginnedag niet hier bent maar wel super leuk dat je daar dan koninginnedag kan vieren!
Ik zie het wel als je weer een nieuwe blog hebt:D
nog super veel plezier daar!
Kus melody

Marjon

Hoi L,

geweldig leuk om allemaal te lezen! Wij begonnen ons al zorgen te maken omdat we na de eerste x niets meer van je hoorden op je blog. Gelukkig kwam Jetse zaterdag Henk tegen in de C1000 (jaja, het leven gaat hier gewoon door) en die vertelde dat het goed met je gaat. Maar dat horen/lezen we natuurlijk liever zelf hier!

Groetjes uit de Hoef, JMMH

Tush

Hey liefste Ellie,

Ik maakte me al zorgen, want hoorde niks meer van je.
Ik ben blij dat het goed met je gaat en dat je het naar je zin hebt!
Hier gaat alles oke. Het begint nu wat warmer te worden en de zon schijnt vaker.
Bij de HEMA is alles nog steeds hetzelfde. (Blehhh, zonder jou)

Bye bye Ellie, xx.

Myrna

Ha ellie!
Ik kreeg je mama laatst aan de kassa en vroeg nog hoe het met je was omdat ik al een tijdje niets meer had gehoord. Maar gelukkig is hier al het antwoord, het gaat zo te lezen super goed met je! Ik vind het echt knap dat je helemaal in je eentje op zo'n gigantisch avontuur gaat, dapper! Al je verhalen klinken onwijs leuk, word er jaloers van. Staan er nog meer bijzondere, leuke dingen in de planning verder? Kan niet wachten tot je volgende verhaal! xxxxxxxxxxxxxxxxx

Loes

Heey Lieve nice

Echt leuk om je verhaal te lezen! Haha dat huwelijksaanzoek:D Wel leuk om in zo´n familie te komen!! Mis je thuis wel?

Dikke kus Loes

Marije

Een huwelijksaanzoek? AH BON?!
HAHAHA

echt jammer dat we niet meer ff ijsje kunnen eten samen of een lekkere pizza, maar dat halen we in Utrecht wel weer in volgens mij ;)

Geniet van Benin!

Xx Marije

Kevin (Travel Active)

Hoi Elleke,

Leuk om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt in Cotonou tot nu toe. Fijn dat je ook al wat mensen hebt leren kennen!

Heel veel succes de komende weken en we houden contact.

Groetjes Kevin (Travel Active)

eva

lieve elleke,
wauw wat klinkt het allemaal te gek! toffert, je bent echt geweldig dat je dit allemaal doet en super om te horen dat je het ook zo naar je zin hebt! hihi I'm really proud of you. Nog ontzettend veel plezier daar en hopelijk schrijf je weer snel een nieuw verhaal !XXXXXXXX

Sharida

hoi Ellieee,
echt leuk om dit allemaal te lezen. en leuk dat je het helemaal naar je zin hebt daar! ik ben best jaloers hoor.
nou, geniet er van en schrijf snel een nieuwe blog!
xxxx

Florien

Hee Elleke,

Héhé een teken van leven :), nee hoor meis, ik begrijp dat je veul te druk bent met het beleven van avonturen om er ook nog over te schrijven.
Hoe was je queensday daar? Ik vraag me echt af hoe geimporteerde haring wel niet moet proeven (jakkiebakkie). Wat leuk om te lezen in wat voorn gezin je bent terechtgekomen. & wat spannend dat je een huwelijksaanzoek hebt gekregen, er zullen vast velen volgen.. Hoe was het om iemand af te wijzen? (of heb je dat niet gedaan?:P) echt bijzonder joh. 'S middags ga je dus naar het weeshuis, dat lijkt me inderdaad wel heftig, lijkt me apart om daar te werken. Vooral omdat er dan ook kinderen weggehaald worden. Pfieuw.
Nou lief nichtje, ik ga maar eens verder met wat schoolwerk (en dat in de mei-vakantie) ennnehm voor jou veel plezier en succes!
Dikke X,
Florien

Martine

hee elliee!!

wat schrijf jij leuk, haha.. echt precies zoals je het ook zou vertellen!
kan niet wachten tot je volgende stukje!

enne, ga maar niet trouwen he:p

kus

Gerda P.

Lief nichtje, ik mis je wel hoor, vooral nu ik je schrijfsel lees. Gelukkig heb je daar genoeg te beleven en geniet je ervan. Misschien ga je zelfs nog veranderen van studierichting en wil je kleuterjuf worden als je terug komt!Haha !! Ik hoor het wel van je...
Hier is het koud maar wel Lente, dus beter daar nog even blijven tot de zomer er is. xxx auntie Gerda

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active