elleke.reismee.nl

eerste week in Cotonou

Hoi lieve allemaal,

ik zit nu in een zweterig internetcafe voor 40 cent per uur in Cotonou deze blog te schrijven.

mijn reis is helemaal goed gegaan, ik zat in het vliegtuig van Parijs naar Cotonou naast een hele lieve franse non en daar heb ik de hele tijd een beetje mee gekletst dus dat was leuk!

eenmaal op het vliegveld stonden er bussen en daarmee konden we naar de aankomsthal. daar stonden mannen in witte pakken om te controleren of je wel tegen gele koorts ingeent was. Ik had wat moeite met het zoeken van mn tas, maar uiteindelijk heb ik hem gevonden.

mn contactpersoon Brice stond me op te wachten en hij is erg aardig én hij praat ook goed engels! dus dat is erg fijn

we reden eerst langs zijn huis om flessen mineraalwater voor me op te halen, en toen gingen we naar mijn gastgezin.

Ze zaten al te eten en ik kon zo aanschuiven. Er zat nog een ander blank meisje aan tafel en zij bleek een Belgische (franspratende) vrijwilligster te zijn, ze heet Pauline.

Pauline heeft me toen naar mijn kamer gebracht en daar viel ik bijna meteen in slaap!

Ik werd alleen om 2 uur snachts wakker van de warmte haha.

De warmte, daar heb ik nog veel moeite mee, bij alles wat ik doe zweet ik me rot en ik heb overal een soort van warmteuitslag. Maaaar, ik probeer verder niet te klagen!

De volgende dag ging ik douchen, eerst even het douchen uitleggen, je neemt een emmer, vult hem met water en vervolgens giet je jezelf met een kleiner kommetje nat, douchen! het is echt heel lekker op die manier, heel erg verkoelend.

Brice kwam me om 10 uur met de zemi john ophalen ( zemi john = scooter/motor ), daar rijdt echt iedereen mee.

we gingen eerst wat travellercheques inleveren en daarna zijn ze naar een museum over Afrikaanse moderne kunst geweest. daanra zijn we naar een marktje geweest. Je kunt hier op elk hoekje van elke straat wat kopen en dan ook echt van alllllles!

echt van mango's en papaya's tot wcpapier tot mobieltjes tot beltegoed... echt alles!

Na de markt zijn we naar een maquis gegaan ( een maquis is een soort simpel klein goedkoop maar oke restaurantje) en daar hebben we geluncht.

Alles wat ik deze week gedaan heb hoort bij de orientatie via SYTO, een organisatie hier die vanalles voor vrijwilligers enzo regelt. Ik had de orientatie trouwens helemaal alleen dus ik heb echt een privé tour door Cotonou van Brice gehad.

We zijn ook nog naar het SYTO kantoor geweest, daar werkt mijn host mama ook.

De volgende dag, woensdag, zijn we begonnen bij de Nederlandse Ambassade. Daar heb ik gepraat met de directrice en ze had me gelijk uitgenodigd voor koninginnedag dat zij elk jaar voor de Nederlanders daar vieren.

Het was wel leuk om even weer Nederlands te praten, én én er was een airco!!! haha

Na de ambassade zijn we naar een heel mooi strand geweest. Het wordt echt afgeraden om te zwemmen in de zee vanwege de sterke stroming.

Na het strand hebben we geluncht en gingen we op naar de echte grote markten in Cotonou, Misebo en Dantokpa , dat vond ik heel erg leuk.

Dantokpa is echt bizar groot en heeft ook weer alles wat je je kunt bedenken te koop.

Misebo was ook erg leuk, daar verkopen ze alleen maar 2ehands spullen.

Het Frans hier is echt anders dan Frans op school, het gaat zoooo snel en ik volg het nog niet allemaal goed, maar daar heb ik de talencursus voor.

Woensdag is er in het huis nog een vrijwilligster bijgekomen.. een Nederlandse!

Ik wist wel via travel active dat ze ook in Benin zat, maar niet dat we samen in hetzelde huis zitten, ze heet Daphne.

Ik vind het wel leuk dat ze er is want zij zit hier al 4 weken en kan me dus vertellen waar een par dingen zitten enzo.

Ik heb woensdag en donderdag niet kunnen slapen omdat er een muis in mn kamer rondloopt en in de kast loopt te knagen, dus dat is wel stom.

Ik heb nu mn eerste franse cursus les gehad met Daphne, en volgens mij is het wel goed dat ik dat nu doe want het frans is hier wel lastig te verstaan.

Morgen gaan we met een groep Canadezen en Brice naar Ouidah. Bricezei dat iedereen een python om zn nekkrijgt endaar op de foto meegaat en ik ben kei kei keibang voor slangen, dus ik ben benieuwd!

Ik mis iedereen en tot in de volgende blog!

Liefs, Elleke

Reacties

Reacties

Marjon

Hey L,
tof die muis en die python! Benin is vol met uitdagingen voor jou, ik hoor het al. Doe maar mooi rustig aan met die hitte. Hier in Wageningen is het een graadje of 13 en een beetje zon en een beetje wolken, mooi fris weer dus.
Veel liefs en groetjes van JMMH

Joanne

Whoooo wat gaaf. En wat een nieuwe indrukken allemaal!! Ik ben nu echt benieuwd hoe verschillend
het frans daar is , vergeleken met Metz..

Daag lieve El, ik stuur je nog even een mailtje/smsje xxxxxxxxxxxx

Tush

Haai lieverdje,

Waaauw. Het klinkt allemaal erg mooi & leuk!
Dit was de tweede vrijdag zonder je & ik mis je =(

Bye bye lieve hippo x.

Peggy

Hoi lieve El,

Leuk verhaal El: beelden van Afrikaanse markten komen weer naar boven.
Ik begrijp hieruit dat je dus Frans, Engels èn Nederlands spreekt! Wat leuk trouwens dat je meteen uitgenodigd bent voor Koninginnedag. Leek dat museum een beetje op het Afrika Museum waar je pas geweest bent? Afrikaans Frans klinkt inderdaad anders dan Frans Frans. 'k Ben benieuwd hoe je dat gaat ervaren. Kan niemand die muis voor je weghalen? Weet je nog hoe we de muizen in Togo weg kregen .............? Denk aan Philippine! Hé El, deze week moest ik weer zelf koken! En m'n sokkenla is weer vol ........! Veel liefs en kusjes, mam

Yara

Ellekeeee!
Het klinkt allemaal echt supergaaf! Succes nog met die phyton, hihi.
Geniet ervan hè!
Xxxxxx

Marije

Wat cool El al die verhalen!
Echt leuk om wat van je te horen!
Ik ben wel een beetje zielig alleen nog in Nederland zo zonder jou en Joanne, ik mis jullie!
Geniet ervan daar, en succes met de python!
Liefs, xx

Susanne

aaah supertof klinkt het allemaal liefje.
die python daar kom je wel overheen, ben benieuwd naar de foto!
heel veel succes met de hitte.

ILOVEYOU en MISYOU!

(L)

Florien

Hee nichtje,

Wat leuk om je verhalen zo te lezen. Ik kan me voorstellen dat het erg warm is. Maarja, tis natuurlijk net wat je liever hebt, dreigend wolken vol met water boven je hoofd op zondagmorgen óf een stralend zonnetje ;). Het lijkt me fijn om toch wat leeftijdsgenoten daar te hebben! Dus superleuk van het Belgische en Nederlandse meisje. Hoe zijn je gastouders verder? Kun je het er voorlopig mee uitzingen. Grappig dat ook jij koninginnedag gaat vieren daar! Zijn er ook nog echte Afrikaanse feestdagen die je gaat meemaken daar?
En heb je aan de weg nog een mobieltje gescoord?
Nou, dapper nichtje, ik ga weer even verder met mijn dagelijkse gang van zaken! Raar idee hoor, dat jij misschien ondertussen met een Python om je nek door Ouidah loopt. Stoer is het zeker!

Xx Florien

Joost

NEEEEEEECE! haha, vet verhaal :D Juist jij moet niet bang zijn voor muizen, toby :P Ik ben benieuwd naar de volgende blog(s)! xx uit een redelijk zonnig Nederland, Nephew

Marije

Hoi Elleke,

Leuk om je eerste indrukken te lezen! Jij hebt misschien een flauw idee wie ik ben, maar ik zit op dit moment ook in Cotonou. Ik weet niet waar je woont en wat je doet overdag, maar ik zou het leuk vinden om een keer wat te drinken of te eten ofzo. Als je dat ook leuk vindt kun je me bereiken op 66187728.

A bientot!

Marije

Linda

Wow klinkt leuk joh, wel heel anders!
Misschien valt er met het weer iets te regelen dat we ruilen?
Ben benieuwd naar je volgende verhaaltje;)
x

Auntie Gerda P

Hoi Elleke,
Leuk zeg om je verhalen te lezen, je bent echt in een andere wereld! Hoop voor jou & je moes dat je veel opsteekt van je lessen daar..! We zullen oma maar niet vertellen van de python, gaat ze zich vast nog meer zorgen over je maken. Vandaag is de lente hier losgebarsten dat was genieten dus en belooft nog veel goeds voor deze week. Lieve groet, hou je haaks en ons op de hoogte, dag Elleke!!

fleur

haiii lieve huswife
i miss you!
echt heel erg
maar hoe is het daar ?
een hele dikke kus voor mn liefste poes

Bannie

HALLAAAAAAAAH ELLIEEEEEE!!

Ik reageer pas een maand later, omdat deze oervrouw haast nooit internet heeft. Dus nu ga ik een marathon Ellie houden.

Maar wat een grappige verhalen: de non, de slang, de muis, hehe
Hier in Wageningen is er niks verandert, behalve wat verdwaalde hooiballen die zich door de wind wat mee laten voeren.. Morgen cinco de mayo,aaah dat je dàt moet missen, Lisa Lois, VanVelzen, Di-Rect en nog wat andere fenomenen van het rariteitenkabinet

I'm missing you L, Hema is niet meer wat het was zonder jou, boohoo
En heb ook geen stap meer in de jug gezet sinds jouw verdwijnen, choochoo

Eyps, kga nu snel je andere verhalen lezen!
Kus en een hippoknuffel!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active